School Education

Operating System and it’s types ऑपरेटिंग सिस्टम और इसके प्रकार

ऑपरेटिंग सिस्टम को उनके कार्य के आधार पर निम्नलिखित भागो में विभाजित किया जा सकता है सिंगल यूजर ऑपरेटिंग सिस्टम (Single user operating system):- यह ऑपरेटिंग सिस्टम एक ही समय मे केवल एक ही प्रोग्राम को प्रोसेस कर सकता है,क्योकि इसमें एक ही समय मे एक ही यूजर कंप्यूटर पर काम कर सकता है। याग…

Keep reading

कंप्यूटर की पीढ़ियाँ, Generations of Computer in Hindi

आधुनिक कम्प्यूटरों के इतिहास को तकनीकी विकास के अनुसार कई भागों में बाँटा जाता है, जिसे कंप्यूटर की पीढ़ियाँ कहा जाता है। सन्  1946 में इलेक्ट्रॉनिक डिवाइस एनिएक की शुरूआत ने कंप्यूटर के विकास को एक आधार प्रदान किया है। कंप्यूटर के डिवाइस के विकास ने कई यात्राएँ की है जिसे कंप्यूटर की पीढ़ियों के…

Keep reading

Chemical Kinetics: Quick Revision

Chemical kinetics: The branch of chemistry deals with the rates of reactions, the factors that influence it, and the mechanism by which the reaction occurs. Rate of reaction: It is the speed with which the reactants art converted into products. It may be expressed in terms of the rate of any of the products. It…

Keep reading

Matter, Energy, Dark Matter and Dark Energy.

Besides life, matter and energy are regarded as the two fundamental entities with which whole universe is composed of. You can see the life in the form of living organism like animals and human beings. Life is also possible only in the presence of matter and energy. What is Matter ? Matter is anything that…

Keep reading

Solid state most important questions for board and jee exam-Part-1

Why do we study solid state chemistry? To obtain the knowledge on design and development of materials with pre-required properties based on understanding the structure of solids in its influence on physical-chemical properties, understanding of phase relations, chemical synthesis, reaction kinetics as well as characterisation methods. What is the fundamental concept in solid state chemistry? A solid is a material in the solid…

Keep reading

Loading…

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.